סרטי ה Mindfuck הטובים ביותר

מהו Mindfuck ?

Urban Dictionary מגדיר את הז'אנר החמקמק הזה כ:

An idea or concept that shakes one's previously held beliefs or assumptions about the nature of reality

class real מגדיר כי כל סרט שהוא: "סוראליסטי , עוסק בשינוי זהות או מציאות ,עוסק באקזיסטאליזם , פוסט מודרניזם או מסע בזמן" יכול להיות מוכלל בז'אנר הזה.

קשה להגדיר אותו ועדיין כולנו מרגישים אותו במהלך צפייה , קריאה או האזנה ליצירות כאלה.

במאי קולנוע מסויימים כגון  : דארן אהרונובסקי , כריסטופר נולאן , טרי גיליאם , ריצ'רד קלי , דייוויד קרוננברג נחשבים כבמאים שמייצרים סרטי מיינדפאק באופן סדרתי. יוצרים אחרים כגון דיוויד לינץ עשוי גם הוא להחשב כיוצר מהסוג הזה אבל בעיני יחשב לעד כבמאי של סרט טוב אחד : DUNE. שאר היצירות שלו הן פשוט טירוף לשם טירוף שכלל לא מנסה להיות מהנה אלה רק לבלבל את הצופה ולהיות "אומנותי" בצורה מוחצנת.

לכן אחד הקרטריונים המרכזייםשעמדו לנגד עיני בחיבור הרשימה הוא שסרט מיינדפאק חייב להיות סרט טוב – כלומר כזה שניתן לצפות בו גם בהתעלמות מהרעיונות העמוקים שלו.

הסרטים שתראו ברשימה זו הם סרטים שלמים. כאלה שכוללים בתוכם לא רק את החזון אלה גם קליפה יפה/מעניינת. סרטים יומרניים מדי לא נכנסו לרשימה למרות שתוכלו למצוא אותם ברשימות אחרות.

המסע מתחיל ….

1. 2001A Space Odyssey

2001 האודיסאה בחלל, 1968.

הסרט המכונן של המדע הבדיוני המודרני. בוים ושוכתב ע"י סטנלי קובריק יחד עם מחבר הספר המקורי ארתור ס קלארק. למרות שלכל אורך הסרט המשמעות הפילוסופית שלו מהדהדת כמעט מכל תמונה הגאונות האמיתית שלו היא שניתן לצפות בו גם כסתם סרט ולא יותר. הדואליות הזו עזרה לו להפוך לשובר קופות . מערכת היחסים המעניינת בין יוצרים ויצירותיהם עשויה להיות סימבולית מדי לצופים שאינם רגילים לסוג כזה של קולנוע ולכן אם אתם צופים טריים בזאנ'ר תוכלו להיעזר בעזרה חיצונית בשביל לפענח את המשמעות החבויה.

2. Soylent Green

שמש ירוקה, 1973.

שמש ירוקה הוא לא סרט מרהיב ויזואלית. הדלות התקציבית שלו ניכרת כמעט בכל פריים. בנוסף חלק מהנושאים מוצג בצורה לא פחות ממטופשת בהשוואה לסטנדרט של היום. למרות זאת סופו של הסרט הוא אחד הסופים המרתקים ומפתיעים ביותר שהיו מאז ומעולם. למעשה שווה לראות את הסרט רק בשביל להגיע לסוף.

3.Apocalypse Now

אפוקליפסה עכשיו, 1979.

מבוסס באופן רופף על לב המאפלייה . מדובר בסרט מלחמה שהתחיל את סגנון סרטי המלחמה העוסקים בטבע האדם ולא רק בהיסטוריה המלחמתית עצמה, סרטים כמו: Jarhead  The Hurt Locker . הטירוף של המלחמה במקרה הזה זלג ויצא מחוץ לתסריט לתוך יוצרי הסרט כמעין פארפרזה על מה שהתרחש על המסך. ניתן לחזות בכך בסרט התעודי על צילום הסרט: Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse . הסרט התעודי הזה עוסק באומן , יצירתו ומה הגבול בין תשוקה בריאה ויצירתית לטירוף הרסני ומטורף. מומלץ גם לצפות בפארדויה המשעשעת על הסרט התעודי באחד מפרקי הסידרה : Community

4.Pink Floyd The Wall

פינק פלויד:החומה , 1982.

הרשו לי להודות במבט לאחור הסרט הזה מביך .כדי להבין מדוע תוכלו לצפות בסרט המלא כאן (אם כי באיכות לא משהו). הסיבה היחידה שהוא כאן היא בגלל שבזמנו כאשר שמעתי את האלבום וראיתי את הסרט שהתבסס על המופע המפורסם "החומה" זה היה הדבר הכי מדהים שראיתי, חתרני ומעורר מחשבה. הייתי בן 16 ובתקופה בה פשוט כמעט ולא היו סרטי מיינדפאק ראויים החומה נראתה כמו דבר מרענו.

הסרט עצמו כושל משום שהרעיון הבסיסי כיצד פאשיזם נולד הולך לאיבוד במדיום המבלבל של סרט מוזיקאלי מתיישן.  כשהשיר הקודם נגמר כך גם נשכח המסר וכששיר חדש מתחיל כאילו התחלנו משהו אחר. מובן שאי אפשר לצפות למשהו אחר ממדיום של שירים. למרות הכל בחרתי לכלול את הסרט הזה כאן מסיבה אחת פשוטה , קטעי האנימציה בסרט נפלאים ושווים צפייה גם בימינו.

5.Brazil

ברזיל , 1985.

ברזיל עוסק בפקיד אפרפר בחברה בירוקרטית מדכאת המוצא את עצמו מסתבך בהרפתקה גרוטסקית החושפת את הטימטום בהיעדר אינדבידואליות. טרי גילאם הוא במאי גאוני שלעיתים מזלו בוגד בו ,סרטים אשר התחיל עשויים היו להיות מעניינים וטובים אך סבלו ממזל רע ותאונות. כך למשל בסרטו האחרון The Imaginarium of Doctor Parnassus השחקן הראשי מת טרם השלמת הסרט מה שגרר שיכתוב עלילה מיותר. וגירסתו לדון קישוט מעולם לא הושלמה. בברזיל המזל הרע אשר פקד אותו היתה החלטת האולפן לקצץ ולשכתב את הסוף האומלל של הסרט בסוף הוליוודי שכלל לא התאים לנימת הסרט. לבסוף עקשנותו ותעוזתו של גילאם הצליחה כאשר הקרנות מקוריות באישורו של גילאם הצליחו לרתום את דעת הקהל ולאלץ את האולפנים לוותר על הקלישאתיות ולהוציא את הסרט עם שינויים מזעריים בלבד, החזון ניצח את הכסף.

6.(Alice (Něco z Alenky

אליס,1988.

גרסתו המשונה של הסוריאליסט הצ'כי יאן סונקמיאר לאליסה בארץ הפלאות עמוסה בסימבוליקה מטרידה ולעיתים מעוררת מחשבה. הסרואליסטים מאז ומעולם לא ניסו לתאר עולם מציאותי או הגיוני במיוחד ולמרות זאת למרבית הדימויים (גם המטרידים) יתכן פירוש הגיוני מעניין. גירסה זו מעניקה ערך מוסף ליצירה הקלאסית שרובנו כבר מכירים.

7.Akira

אקירה,1988.

חובבי האנימה זוכרים את הסרט הזה לטובה. לצערי מלבדם כמעט אף אחד לא מכיר אותו. יצירתו של קאטצ'והירו אוטומו הפכה גם לבסיסו של סרט מודרני שכאילו העתיק את הרעיון :Chronicle .אם נתעלם מהעלילה היפאנית הטיפוסית והאובר דרמטיות של הדמויות נגלה  מסתורין , אנימציה מפורטת ועשירה וחשוב מכל דמיון כביר. הפוטנציאל של אקירה התפספס מעט עקב "יפאניות" יתר אך אין ספק שבהשוואה להיעדר העלילה ההצפויה של Chronicle מדובר עדיין ביצירה שאף אחד לא הצליח להתעלות עלייה.

8.Total Recall

זיכרון גורלי,1990.

ARNIE: I’ve got to hand it to you, Cohagen – that’s the best mind-fuck yet

קחו יצירה של פיליפ ק דיק וניתן לומר שמובטחת לכם חוויה מיינדפקית למהדרין. בסרט ארנולד שוורצנגר מגלם אדם נרדף שאינו בטוח בזהותו לאחר השתלת זכרונות שנכשלת . או שמה ההפך הוא הנכון וכל חייו של הגיבור היו למעשה הזכרון השתול . הסרט מקדם את הרעיון האפלטוני של מהי המציאות הרבה לפני יציאת המטריקס (כמעט 20 שנה). ראוי לציין כי לסרט קיים חידוש מודרני בכיכובו של קולין פארל , החידוש לעומת זאת מחוויר לעומת המקור.

9. Naked Lunch

ארוחה עירומה , 1991.

עיבודו של דיוויד קרוננברג מ 1991 לספרו השערוריתי של ווליאם ס. בורוז הוא הכל מלבד קל לצפייה. זהו אחד הסרטים הבודדים אותם לא אבחר לראות שוב , לעולם , הדימויים והעלילה המוזרה שהיא לחלוטין חסרת כל אחיזה במציאות הם משב רוח רענן ולמרות זאת אינם ניתנים לצפייה חוזרת. זהו המיינדפאק אולטמטיבי כזה המפגיז דימויים מטרידים ,עלילה לא סדורה ובליל רעיונות. אבל בעוד לשאר הסרטים האחרים ברשימה יש ערך מוסף לסרט זה הערך המוסף היחיד הוא המחסור בערך מוסף – זאת גאוניותו אבל גם הסיבה לכך שלא כיף לצפות בו שוב.

10.Barton Fink 1991

ברטון פינק,1991.

קומדיה מצויינת של האחים כהן מראה מה עובר במוחו של יוצר ספרותי בעת שהוא מנסה ליצור .

11.Twelve Monkeys

12 הקופים, 1995.

סרטו של טרי גילאם מ 1995 הוא הסרט הטוב ביותר שראיתי על מסע בזמן. הייחוד שלו מסרטים אחרים הוא האחיזה האיתנה של הסרט בחוקי הפיזיקה האבסורדיים של החזרה בזמן והפרדוקסים הנלווים. ההסבר המקיף ביותר שמצאתי על סרט מצויי כאן. מלבד היותו של הסרט מבריק אינטלקטואלית הוא מציג הופעות אדירות של בראד פיט וברוס ויליס ונחשב לסרט פולחן אולטמטיבי בקרב חובבי המיינדפאק.

12. The game

המשחק , 1997.

אני זוכר את השנה שהסרט יצא , 1997 .כגיק מצוי רציתי לראות את מורטל קומבט 2 אבל לא נשארו מקומות. אז הלכתי עם חברי לראות את ה"משחק". אולם הקולנוע היה ריק כמעט מאנשים ובדיעבד זו התבררה כהחלטה מוצלחת (מורטל קומבט 2 היה חרא של סרט). המשחק בויים ע"י דיוויד פינצ'ר (שיביא לנו מאוחר יותר את מועדון קרב) וספק אם במאי אחר היה מצליח לממש את החזון בצורה טובה כל כך. הסרט עוסק באיש עסקים מצליח ועשיר שיש לו לכאורה הכל , אחיו הפחות מוצלח מחליט להפתיע ולקנות לו כרטיס למשחק יוצא דופן אשר ישנה את חייו מקצה לקצה.

13. Pi

פאי, 1998.

סרטו הראשון של דארן ארונופסקי מ 1998 היה מחזה נדיר. הוא עסק במתמטיקאי אשר ניסה לפצח את סודותיו של המספר פאי ושזה עשוי לחזות את מפלות הבורסה. בדרך הוא מגלה את שמו הסודי של אלוהים ולאחר מכן כולם מתחילים לרדוף אחריו , חסידים , תאגיד צמא כוח והשפיות של המתמטיקאי פוקעת. מדע , דת וטירוף המזכיר קצת את "ארוחה עירומה" הם המרכיבים המרכזיים בסרט . מדהים כמה הרבה אפשר להשיג מתקציב זעום ביותר. ניכר כי זהו הסרט אשר היה בבסיסם של סרטים רבים אחרים שאהרונבסקי עשה עכשיו . מבחינה נרטיבית הוא דומה מעט לרקוויאם לחלום ואפילו לברבור שחור. ועל כן סרטים אלה לא נכנסו לרשימה (למרות שהם מעולים בפני עצמם ומומלצים לצפייה)

14. Fear and Loathing in Las Vegas

פחד ותיעוב בלאס וגאס , 1998.

הרבה לפני קפטן ג'ק ספארו , ב 1998 ג'וני דפ הופיע בתור דמות לא פחות צבעונית ושערוריתית המבוססת על ספרו של האנטר ס תומפסון. סרט זה בויים ע"י טרי גילאם והיה לפיסגת היצירה שלו. מסעו רווי הסמים של הכתב ועורך דינו בעקבות החלום האמריקאי היה מצחיק , הזוי ומעורר מחשבה. יש לציין שגם פסקול הסרט הוא אחד מאסופות המוזיקה המופלאות ביותר.

15.Fight Club

מועדון קרב, 1999.

הסרט מ – 1999 הפך לכמעט סוג של דת והקפיץ את הסופר שכתב אותו למעמד של סופר-על. בבימויו של דייויד פינצ'ר הסרט הפך להיות אחד הסרטים הבודדים שיצאו זהים באיכותם לספר עליו הוא מבוסס. על ניהליזם , אנרכיזם , האיבקות חופשית , אובדן העצמי בחברת ההמונים ועוד נושאים רבים אשר הרכיבו את יצירת המופת הזאת . הסוף כמובן הוא הדובדבן שבעוגת הקצפת. תרצו לבדוק גם את A Beautiful Mind ו Shutter Island .

16.Being John Malkovich

להיות ג'ון מלקוביץ,1999.

17. The Matrix

המטריקס , 1999.

לפני הטרילוגיה יצרו להם 2 במאים אנדי ולארי ואשובסקי את יצירת המופת שלהם. כאשר הסרט יצא ב -1999 לתוך אווירת הפחד מבאג 2000 ומסוף העולם הוא חולל מהפכה תפיסתית שלמה. לראשונה נושאים פילוסופים של אפלטון (משל המערה) יצאו באופן נגיש וברור לציבור. עלילת הסרט היתה פסגת היצירה אשר מאז נחרשה באין סוף סרטים אחרים. הבימוי החכם והאפקטים המרשימים יצרו יצירה מקורית באמת אשר פוספסה מעט בהמשכונים אשר באו אחריה.

18.The Ninth Gate

השער התשיעי,1999.

אנשים התעצבנו על הסוף תוכלו לקרוא מעט מהדיון כאן

19.American Psycho

אמריקן פסיכו, 2000.

20.Memento

ממנטו,2000.

כולם זוכרים את הסרט הזה מ -2000 בגלל העריכה המדהימה שלו. הסרט מתחיל מהסוף ומתקדם להתחלה. החידוש הרעיוני זה הוא בליבת התסריט החכם והעלילה המותחת. כריסטופר נולאן ביים את המותחן הזה בתחילת הקרירה הקולנועית שלו וכבר אז היתה ניכרת טביעת העיין היחודית שלו על חידושים נרטיבים וצילום יחודי.

21.Donnie Darko

דוני דארקו,2001.

ריצ'רד קלי יצר את סרט הביכורים הזה ב-2001 ולמעשה לא יצר שום סרט אחר מאז עד ל"עלילות סאות'לנד" מ – 2007 (שהיה אמנם מיינדפאק אבל פחות מוצלח). וthe box מ2009. דוני דארקו הוא גולת הכותרת בז'אנר המיינדפאק , מותחן נעורים , סרט אימה או סרט מדע בדיוני הכל משתלב לתוך עלילה על מציאויות חלופיות , מסע בזמן ומכניקת הקוונטים. הסרט נהפך במהרה לסרט פולחן כך שכאשר יצאה גירסת הבמאי הפשטנית (האכילה בכפית את הצופים) המעריצים העדיפו לשכוח אותה. תתרחקו מגרסת הבמאי ואם תסתבכו בפרשנות אתם מוזמנים לקרוא את הפילוסופיה על המסע בזמן או לנסות להבין אותו מהאתר הרישמי.

22. OLD BOY

שבעה צעדים,2003.

סרט זה מ 2003 הוא החלק האמצעי של טרילוגיית הנקמה של הבמאי הקוריאני, פארק צ'אן ווק. כל אחד מהסרטים עומד בפני עצמו ואינו קשור אחד לשני ועדיין שלושתם עוסקים בצדדים שונים של נקמה. אולד בוי או "שבעה צעדים" כפי שהוא קרוי בארץ היה הסרט המוצלח ביותר לטעמי. העלילה עסקה בגבר אשר נחטף ונכלא בדירת חדר למשך 15 שנה על מעשה אשר ביצע. לאחר מכן שוחרר ויצא לגלות מי עשה לו את זה ומדוע. סוף הסרט הוא חוויה ויסצראלית יוצאת מגדר הרגיל , אינטנסיבית ובלתי נתפסת כמעט. מומלץ ביותר.

23. Primer

פרימר,2004.

סרט ביכורים זה מ 2004 של שיין קרוט' מזכיר קצת את פאי , גם כאן מדובר בסרט דל תקציב אשר הופק בכשרון רב עם אמצעים דלים ביותר ובדומה לפאי גם כאן יש עלילה מתוסבכת ומרתקת. הסרט עוקב אחרי 2 חברים אשר ממציאים דרך מציאותית במיוחד (הסרט המדעי ביותר שראיתי בקרב סרטי המדע בדיוני) לחזור בזמן. אולם בגלל הריאליזם הזה מתעוררים גם הפרדוקסים הנלווים העומדים למוטט את הכל. סרט חכם מותח ומעניין מומלץ לקרוא את זה בכדי להבין כיצד הם עשו את זה.

24.Brick

בריק,2005.

25.mirror mask

מסכת המראה,2005.

26.The Prestige

יוקרה,2006.

סרטו של כריסטופר נולאן מ 2006 יצא לקולנוע באותה שנה שיצא גם אמן האשליות. אבל ניכר כי אמן האשליות הוא סרט פשטני יותר מסרטו של נולן ובהחלט לא מיינדפאק (גם אם סרט לא רע בעצמו). הייחוד ב"יוקרה" היתה תחושת האין-לי מושג מה הולך כאן אשר נמשכה כמעט עד לאמצע הסרט. סגנון נרטיבי זה מייחד את נולאן מכלל הבמאים הפועלים כיום בהוליווד ואכן מצדיקה את מיקומו כאחד הבמאים הבולטים של שנות 2000 .

27.A Scanner Darkly

סורק אפלה,2006.

מהבמאי של WAKING LIFE

28. Pan's Labyrinth

המבוך של פאן,2006.

סרט זה הקפיץ את הקרירה הקולנועית של גיירמו דל טורו (גם אם פעל בהולייוד הרבה לפני). עושה רושם ש 2006 שנת יציאתו של הסרט היתה מפוצצת בסרטי מיינדפאק. עולם הדמיון מתערבב עם המציאות גם בסרט זה ולמרות זאת הוא מצליח להבדיל אותו מסרטים אחרים (סדיסטיות וויזואליות יוצאת דופן). מאוחר יותר גריימו ימשיך את הויזאוליות הזו גם ב הלבוי 2.

29.The Fountain

המעיין,2006.

סרטו של דארן ארונופסקי מ2006 הוא הסרט הפיוטי ביותר ברשימה. לא ניתן לערער על כך שהיצירה הסופית היתה קרובה יותר ליצירת אומנות "אמיתית" מאשר רק סרט. דימוים בלתי נשכחים ועלילה מיינדפאקית להחריד מקדמים את הצופה למסע על החיים והמוות. בהחלט אחד הסרטים האומנותיים הטובים ביותר שנוצרו ,בנוסף הפסקול של קלינט מנשאל הוא הפסקול היפה ביותר שנוצר לסרט אי פעם.

30.Paprika

פפריקה,2006.

לאנימה זו של סאטושי קון יש מקום של כבוד ברשימה זו. יצא ב 2006 והציג בפני הצופים עלילה מקורית באמת על חלומות ושליטה בהם. סרט מרהיב , מותח ומבלבל אשר היה פורץ דרך אמיתי (כמה שנים מאוחר יותר נולאן יציג את גרסתו לרעיון דומה ב – Inception ) הסרט הוא אחד מהאנימות היפות ביותר שיצא לי לראות ומוכיח לי מעבר לכל צל של ספק כי סאטושי קון הוא במאי האנימות הטוב ביותר.

31.The Man from Earth

האיש מכדור הארץ,2007.

32.Frequently Asked Questions About Time Travel

שאלות נפוצות על מסע בזמן,2007.

33.$9.99

9.99 ,2008.

מבוסס על סיפוריו של אתגר קרת , סרט זה אשר יצא ב 2008 הציג עלילה על אנשים שונים והדרך שלהם אל האושר. סיפורים קצרים המשתלבים אלה באלה נהפכו לקראת סופם למיינדפאק מדהים. חווית צפייה שונה ומיוחדת אשר תשאיר אתכם חושבים הרבה אחרי שהיא תסתיים. עיבוד קולנועי אולטמטיבי לסופר המיינדפאק המקומי שלנו.

34. Shinboru / Symbol

לחצו כאן למעבר לטריילר

סמל,2009.

35.Mr. Nobody

מר אף אחד,2009.

סרט זה מ 2009 לקח את הרעיונות העומדים בבסיס דוני דארקו והקצין אותם משמעותית. התוצאה הסופית היא מכניקת הקוונטים בייצוג המושלם ביותר שלה בקולנוע.

36.Moon

ירח,2009.

סאם רקוול מרביץ פה את הופעת המשחק של חייו. בסרט דל תקציב זה מ 2009 הושג מעשה נדיר. הבמאי יצר מהתקציב הנמוך סרט מדהים בעומק העלילה והריאליזם הבלתי מתפשר. אנו עוקבים אחרי כורה מבודד בתחנת כרייה על הירח ולו חוזה ל 3 שנים לספק לכדור הארץ את משאבי האנרגיה שלו. הוא מתגעגע לביתו ולחייו הקודמים אולם עקב שרשרת אירועים בלתי צפוייה הוא מגלה את האמת.

37.The Prisoner

האסיר ,2009.

38.Inception

ההתחלה,2010.

לנולאן יש את היכולת המופלאה הזו לייצר שוברי קופות רב שכבתיים. סרטים אינטלגנטים שהם גם מבדרים וגם מדהימים ויזואלית. הסרט יצא ב 2010 ומאז הספיק להפוך לסרט פולחן אמיתי. מסע לתוך התת מודע של קבוצה של אנשים מתבררת כמשימה בלתי אפשרית כמעט אולם במציאות החלום גם הבלתי אפשרי ניתן להשפעה.

39.Black Mirror

מראה שחורה,2011.

40.Cloud Atlas

 

41.

 

מודעות פרסומת

אודות החתול של שרדינגר

החתול של שרדינגר פעיל תחת שמות רבים בעולם הבלוגיה הישראלי עוד משנת 2000. היה בעלים של בלוג מצליח בישראבלוג שאחריו החליט לשנות פלטפורמה ולהתרחב לוורדפרס. כעת מנהל שורה של בלוגים מצליחים בתחומי תרבות הגיקים , היסטוריה , פילוסופיה , קולנוע , משחקי מחשב ועוד אוהב את החורף ולכתוב על עצמו בגוף שלישי

  1. פינגבק: האלגוריה על סטנלי | גיקים באפלה

  2. OJ Finkel

    אתה חייב לכלול את The Holy Mountain של חודורובסקי, כי הוא בעצם ה'מיינדפאק' הראשון… אני מאמין שהסרט שלו היווה השראה להמון דברים שבאו אחריו, בדוקומנטרי שנעשה עליו לאחרונה לרגל צאת סרטו החדש אחרי קרוב לשלושים שנה בערך של חוסר פעילות, אפשר לראות שהוא זה שיצר וגיבש את הצוות שאחר-כך עזר ליצור את חולית של לינץ' ועוד סרטים.

    • החתול של שרדינגר

      יתכן ואוסיף אותו לאחר הצפייה , נראה מסקרן … בכל זאת האודיסיאה עדיין מקדימה מבחינה כרונולוגית את הסרט של חודורובסקי 🙂

  3. התוספת שלי: כביש אבוד (לינץ'), פרסונה (ברגמן), גיהוק (פאלפי), עולמות אפשריים (רוברט לפאז'), סינכדוקה ניו-יורק (קופמן), אקזיסטנז (קרוננברג), ורטיקו (היצ'קוק) וההומקמינג של הרולד פינטר/פיטר הול
    http://www.imdb.com/title/tt0070188/

    • החתול של שרדינגר

      בהחלט אשקול להכניס את רובם ראיתי את אקזיסטנס והוא באמת עומד בקרטריונים כל השאר עדיין לא יצא לי לראות.

  4. פינגבק: משחקי הרפתקה נשכחים - גיקים באפלה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: